DR Veteranklubb

Sommertur til Budapest

3-7 juli 2024

17.09.2024

Alle har vel hørt om Reisende Mac fra Fragler serien? Han som var så flink å sende hjem reisebrev fra alle sine reiser?

Vel vi har vår egen "Reisende Mac" i klubben: Arne Moe!

Her følger hans "korte" reisebeskrivelse fra Budapest! Flott levert Arne!!

PS Husk å sette av Lørdag 30.nov til Veteranklubbens julebord på Gyldenløve.

Info og påmelding kommer ca 1 mnd før.

Så har jeg også lovet en «kort» tilbakemelding på en vellykket tur og starter med avreisen. Dere får komme med kommentarer om det er noe mer jeg burde tatt med.

Alt gikk vel på OSL hvor vi sjekket inn på terminaler, vi hadde god tid. Men et lite «men»: Vi fikk alle samme booking referanse og Norwegian hadde tydeligvis satt av en seksjon i flyet hvor vi satt relativt samlet men bare halvparte fikk sitte ved siden av makkeren sin. Det gikk jo greit men av og til upraktisk ved bestilling av mat og noen liker heller ikke en slik praksis. På returen fikk vi nøyaktig de samme setene, samme fly. Kan også ta med her at returen på Feryhegi flyplassen var lang og sakte kø for innsjekking og laaangt å gå til gaten, 2 timer pluss før avreise er nødvendig, så flyplassem gjorde dårlig inntrykk.

Ankomst gikk også helt fint, vi måtte vente litt på Britt Jorun og Åge som mistet en koffert. Den kom dagen etter. Vi ble møtt av Travelmaker representant Vassilis som fulgte oss på bussen til hotellet. Han ga oss hele tiden informasjon og nyttige tips på vei inn men det ble kanskje litt mye å fordøye. Håper vi husket det viktigste.

Innsjekking på hotellet, Hilton Garden Inn, gikk fint, det ligger i en trang, lite traffikert gate, som passet oss godt. Hotellet fremsto som nytt, ihvertfall nyoppusset, og det var veldig komfortabelt. Frokost var helt topp, fem stjerner. Det samme var romservice. Jeg hørte ingen negative omtaler. Vi spaserte ca 15-20 min. til vår første middag. Denne var «grei». Vi var ventet og fikk et separat lokale. Dette er effektivt men både her og ved seinere anledninger er det noe med restaurant opplevelsen. Vi kommer inn kl 1900 og kl 2000 er vi ferdige med en tre retters middag og vandrer ut igjen. Effektivt!

Onsdag, ble vi møtt av guiden som var med oss to dager samt fulgte oss til flyplassen, Susanne Csordas. Hun imponerte med å snakke norsk. Dette hadde hun lært seg i Budapest og hadde kun vært på en to dagers tur til Oslo. Vi ble tatt rundt i en komfortabel buss og stoppet underveis på kjente steder. Alle var fornøyde da vi avsluttet på en lunsj restaurant hvor etter vi spaserte hjem. Middag denne dagen var i naborestauranten til forrige dag, «Urban Betyar», den var bedre/den beste, men vi følte vel at noen av rettene hadde vært klare en stund på kjøkkenet. Vi må ta med at det var et privat museum i kjelleren og flere av oss ble sittende med kaffe/avec.

Torsdag, tok guiden oss til en liten «sideby», Szentendre. Den var trivelig med bl.a. besøk på marsipman museet. Bra lunsj. Jeg kan kommentere her at vi fikk velge retter på de enkelte stedene vi spiste ved å sende inn forslag til reiseleder lenge før turen. Denne gjorde det demokratisk med å bruke flest stemmer på et sted utfra tilbakemelding uten å tenke over at det ble mye »fjærkre» i menyene. Kanskje vi ikke skal være så demokratiske en annen gang.

Middag denne kvelden så ut til å være en esklusiv restaurant etter lysekroner og utsmykking å dømme, eget rom. «Cafè Gerbaud», vi hadde bare en to retters meny. Dette viste seg å bli en katastrofe med hensyn til service og opptreden fra de ansatte. Det var tydeligvis ufaglærte servitører men med en leder som mistet oversikten. Hun fikk en fortjent melding fra en av oss da vi gikk:  «På et slik uproffesjonellt drevet sted ville vi aldri komme tilbake».

Fredag, var vi på egen hånd og det var fint, mye å gjøre og se og i det fine været var det mye folk ute. Dette er en oversiktelig by men krever at en blir litt kjent. Selv kjørte vi trikk til Margareta Island. Vi snakket med flere som vi først trodde var innbyggere men de viste seg å være turister.

Så var det den store kvelden med middagscruise på Donau. De fleste gikk ned til Dock 7 og båten var flott, designet nettopp for dette, med glasstak som kunne skyves over. Dette var ikke nødvendig for vår tur.

«Mannskapet/servitørene» var skolejenter på sommerjobb men veldig sjarmerende. Ledelsen derimot var totalt uforberedt på vårt besøk. Vi skulle ha reker til forrett men det fantes ikke ombord. Det ble kamskjell/scallops, bitteliten, som erstatning, men det passet ikke alle. Suppe/consomme gikk OK men hovedretten som skulle være ørret, hadde man bare til halve selskapet, resten fikk tunfisk som var så som så og noen fikk kjøtt som var en «katastrofe». Vår Lisbet som har matallergier, hadde sendt inn på forhånd sine forhold til mat og som hun presenterte i en oversikt ved ankomst. Hun fikk i prinsipp ikke spist noe. Det skal legges til at de foregående spisesteden hadde ordnet dette tilfredsstillende.

Vi fikk avsluttet, de fleste av oss, på det som ble vår stampub ca. 100 m fra hotellet (NOK 34,- for en halvliter)

Erstatnings reiseleder kom fra oppdraget noenlunde bra og som det riktig ble sagt, jeg var jo heldig med været.

----- og allesammen synes vi har hatt en flott tur!!